خرما های با کیفیت ایران

خرمای های ایران انواع مختلفی دارد

خرما های با کیفیت ایران

خرمای های ایران انواع مختلفی دارد

  • ۱
  • ۰

در مورد خرمای ایرانی

خواستگاه تولید و استفاده خرما در ایران به حدود 4000 سال قبل از میلاد بر می گردد. امروزه بیش از 400 نوع خرما و انواع غذاهای خرما توسط مردم ایران مصرف می شود. این مطالعه با هدف مستند سازی اطلاعات در مورد محصولات خرما در غذاهای ایرانی انجام شد.
مواد و روش ها

داده های مورد نیاز با مصاحبه با کشاورزان ، افراد داخلی ، مصرف کنندگان ، تولید کنندگان و فروشندگان خرما مشخص شد. علاوه بر این ، پایگاه داده های آنلاین و مقالات علمی مورد بررسی قرار گرفت.

رطب


نتایج

رایج ترین و محبوب ترین انواع خرما در ایران مانند مازفاتی ، زاهدی ، پیاروم و کبکاب معرفی شده است. همچنین انواع محبوب محصولات مبتنی بر خرما مانند خرما ، خرما ، تخم مرغ و شیرینی خرما به ثبت رسیده است. علاوه بر این ، جنبه های فرهنگی و اجتماعی این غذاها مورد توجه قرار گرفت.
نتیجه

نتایج نشان داد که خرما و غذاهای مبتنی بر خرما از اهمیت زیادی در غذاهای ملی ایران برخوردار است.

 

معرفی

اخیراً مطالعات بیشماری در مورد مسئله غذاهای قومی انجام شده است. با تعریف ، اصطلاح غذاهای قومی به غذاهای یک کشور اطلاق می شود که از نظر اجتماعی و فرهنگی توسط افرادی که خارج از آن کشور زندگی می کنند پذیرفته شده است. برای مثال ، غذاهای ایرانی به عنوان غذای قومی در خارج از ایران در نظر گرفته می شوند . برخی از محققان سعی کرده اند غذاهای قومی کشورهایشان را معرفی کنند. به عنوان مثال ، محصولات سویا کره ای تخمیر شده ، سویا تخمیر شده تایلندی ، سوسیس سنتی پرتغالی ، غذاهای مبتنی بر جو اتیوپی  ، سبزیجات قومی ترکی ، غذاهای سنتی ازبکستان  ، ، غذاهای مبتنی بر برنج ایرانی ، و برخی غذاهای قومی غیرمذهبی هندی در سالهای اخیر ثبت شده است. در کشورهای برتر در تولیدکننده خرما

همچنین ، مطالعات مختلف به جنبه های تاریخی ، بیولوژیکی ، تغذیه ای ، فرهنگی ، اجتماعی یا اقتصادی غذاهای قومی در کشورهای مختلف پرداخته است. به عنوان مثال ، جنبه های بیولوژیکی و تاریخی bibimbap در کره ، جنبه های اجتماعی نان های سنتی در ایران، رفتار خوردن و جنبه های فرهنگی غذاها در چین ، جنبه های تاریخی و فرهنگی غذاهای بومی در آمریکا، و چشم اندازهای تاریخی غذای نیونیا در مالزی گزارش شده است.

خرما یکی از رایج ترین مواد غذایی غذاهای ملی ایران است. نخل خرما (Phoenix dactylifera L.) یک محصول مهم میوه در مناطق بیابانی داغ (اراضی نیمه خشک و خشک) جهان محسوب می شود. سرشار از مواد مغذی خاص است و به عنوان یک ماده غذایی با ارزش بالا به بازار عرضه می شود . مؤلفه اصلی خرما کربوهیدرات (70-80)) است. که بیشتر آنها به شکل گلوکز و فروکتوز است. این قندها به سرعت توسط بدن انسان جذب می شوند. تخمین زده می شود که 100 گرم از این محصول میوه می تواند> 300 کیلوکالری انرژی را تأمین کند. خرما همچنین حاوی پروتئین ، پکتین ، لیپیدها ، نمکها و مواد معدنی است.

 

مصر بزرگترین تولید کننده خرما در جهان است که پس از آن ایران ، الجزایر ، عربستان سعودی ، عراق و پاکستان قرار دارد. میزان تولید خرما در سراسر جهان از 6.7 میلیون تن در سال 2004 به 5/5 میلیون تن در سال 2014 افزایش یافته است. براساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل ، ایران> 1.15 میلیون تن خرما تولید کرده است که در بین کشورهای آسیایی رتبه اول را کسب کرده است. ، در سال 2014.

الگوی مصرف مواد غذایی مردم ایران نشان می دهد که آنها به طور متوسط ​​7 کیلوگرم خرما در سال مصرف می کنند. با این حال ، سرانه مصرف خرما در استانهای جنوبی ایران 25 کیلوگرم است ، در عین حال ارزش تقریبی 100 گرم در سال 2012 برای اتحادیه اروپا ثبت شده است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا سرانه مصرف خرما در ایران زیاد است. یکی از دلایل اصلی این واقعیت نهفته است که این محصول میوه به دلیل ارزش بالای تولید ، ارزان و به راحتی در دسترس است. نکته دوم مهم توجه مردم به طب سنتی است که مصرف خرما در رژیم غذایی روزانه را توصیه می کند. دلیل بعدی رابطه محکم و عمیق بین مردم ایران و فرهنگ اسلامی است. اکثر ایرانیان مسلمان هستند (98 ∼ ، تقریباً 80 میلیون نفر). خرما در بسیاری از نقاط در سراسر قرآن ذکر شده است.

با توجه به میزان بالای تولید خرما و گرایش مصرف کننده به استفاده از آنها ، انواع مختلفی از غذاهای وابسته به خرما تولید می شود. خمیر خرما ، شربت خرما ، خرما شهد ، خرما آب میوه ، آرد دانه خرما و کنسانتره خرما تخمیر شده مواد غذایی مهمی هستند که از خرما می توان. علاوه بر این ، چندین محصول وابسته به خرما قومی با داروهای خاص و دارویی خاص توسط ایرانیان مصرف می شود. خرما خرما ، تخم مرغ و خرما خرما از محبوب ترین این محصولات هستند.

علیرغم تلاشهای چشمگیر در معرفی خرما های ایرانی ، گزارش های علمی اندکی در این باره منتشر شده است. هدف از این تحقیق معرفی و مستندسازی انواع و اقسام رایج ترین و خرما و انواع محصولات قومی مبتنی بر خرما است که در ایران مصرف می شود.

 

خرمای تازه و خرمای خشک

ایران انواع خرمای خشک و خرمای تازه را تولید می کند

خرمای خشک ایرانی:

  •      پیاروم
  •      کبکاب
  •      خاخام
  •      زاهدی

  

خرمای تازه ایرانی:

  •      مازافاتی
  •      شاهانی

 

منبع1: انواع خرمای ایرانی

منبع2: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352618117300483

 

  • ۹۹/۰۲/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی